Από: Π.Σ.Φ. & Ο.Σ.Φ.Ε. Προς: Υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη | Ημερομηνία: 17.09.2024 Αρ. Πρωτ. : 101496 |
Θέμα: Προτάσεις βελτίωσης της νομοθεσίας των Φαρμακαποθηκών
Αξιότιμε Υπουργέ,
Με αφορμή τη συζήτηση για την βελτίωση της φαρμακευτικής νομοθεσίας και την αντιμετώπιση των συστημικών ελλείψεων και προκλήσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού των φαρμάκων, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Φαρμακαποθηκαρίων (Π.Σ.Φ.) και η ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (Ο.Σ.Φ.Ε.) επανέρχονται για να υποβάλλουν από κοινού νομοθετικές προτάσεις για την ρύθμιση των θεμάτων που αφορούν τον κλάδο σε εθνικό επίπεδο.
Α. ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΕΡΙ ΑΥΣΤΗΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΦΑΡΜΑΚΑΠΟΘΗΚΩΝ
Ελάχιστη επιφάνεια και αποθέματα φαρμάκων – Αντικατάσταση της παρ. 1 άρθρου 2 του Π.Δ. 88/2004 και προσθήκη παρ. 1 στο άρθρο 4 του Π.Δ. 88/2004
1. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του Π.Δ. 88 / 2004 (Α’ 68) αντικαθίσταται ως εξής:
« 1. Η φαρμακαποθήκη είναι ανεξάρτητος ενιαίος χώρος με ελάχιστη συνολική επιφάνεια τουλάχιστον 250 τ.μ. ευρισκόμενος σε ένα ή περισσότερα επίπεδα (ημιυπόγειο, ισόγειο, ένα ή περισσότερους ορόφους), ο οποίος διαθέτει φυσικό και τεχνητό φωτισμό, αερισμό, αποχέτευση, κλιματισμό, ψυκτικούς χώρους, είναι σύμφωνος με τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις και διαθέτει άδεια χονδρικής πώλησης φαρμάκων από τον Ε.Ο.Φ..»
2. Στο άρθρο 4 του Π.Δ. 88 / 2004 (Α’ 68) προστίθεται νέα παρ. 1 ως εξής:
« 1. Η φαρμακαποθήκη διαθέτει πάντα απόθεμα από τα φαρμακευτικά προϊόντα που διατίθενται από τα φαρμακεία της κοινότητας, ακόμη και αν η ζήτηση είναι χαμηλή ή ακανόνιστη, καθώς και τα βασικά από τα λοιπά προϊόντα αρμοδιότητας ΕΟΦ των περιπτώσεων γ` έως και ιζ` της παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν. 1965/91 (ΦΕΚ 146 Α`), συμμορφούμενη προς τούτο και με τις εκδιδόμενες για το θέμα αυτό αποφάσεις του Υπουργείου Υγείας και του Ε.Ο.Φ. Το απόθεμα σε φαρμακευτικά προϊόντα πρέπει να είναι αρκετά υψηλό ώστε να υπάρχει η μεγαλύτερη δυνατή προμηθευτική ροή από το ίδιο απόθεμα και να αντιμετωπίζονται πιθανές εποχιακές ελλείψεις και εφόσον αυτό είναι εφικτό βάσει των προμηθευτικών ροών από τους ΚΑΚ. Το απόθεμα σε φαρμακευτικά προϊόντα πρέπει να υπερβαίνει σε αξία τις τετρακόσιες χιλιάδες ευρώ (400.000,00€) και να περιλαμβάνει τουλάχιστον τρείς χιλιάδες (3.000) διαφορετικούς κωδικούς φαρμακευτικών προϊόντων. Η ύπαρξη των φαρμάκων και των βασικών εκ των λοιπών προϊόντων σε επαρκείς ποσότητες, η αξία του αποθέματος των φαρμακευτικών προϊόντων και ο αριθμός διαφορετικών κωδικών των φαρμακευτικών προϊόντων ως αναφέρεται ανωτέρω ελέγχεται πάντοτε κατά τις περιοδικές επιθεωρήσεις από τα αρμόδια όργανα του Υπουργείου Υγείας και των Περιφερειών»
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Οι φαρμακαποθήκες έχοντας ως κύριο αντικείμενό τους την προμήθεια, κατοχή, εμπορία διανομή ή εξαγωγή φαρμάκων και φαρμακευτικών προϊόντων εν γένει, συνιστούν νευραλγικό τμήμα της φαρμακευτικής αγοράς, αποτελώντας το συνεκτικό κρίκο μεταξύ φαρμακευτικών εταιρειών και φαρμακείων, διασφαλίζοντας τη συνεχή κι αδιάλειπτη τροφοδοσία των φαρμάκων εντός της επικράτειας. Σύμφωνα με την πάγια θέση της νομολογίας και των διατάξεων της Εθνικής αλλά και της Ενωσιακής φαρμακευτικής νομοθεσίας, οι φαρμακαποθήκες επιτελούν λειτούργημα υψίστου δημοσίου συμφέροντος το οποίο επέχει θέση «δημόσιας υπηρεσίας». Συνεπώς όλοι οι εμπλεκόμενοι στο χώρο του χονδρικού εμπορίου φαρμάκων θα πρέπει να πληρούν ορισμένα αυστηρότερα κριτήρια για την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, όπως αυτά ορθώς είχε νομοθετήσει η Πολιτεία και στο παρελθόν, προκειμένου αφενός να είναι σε θέση να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της επιχείρησής τους σε έναν πολύ απαιτητικό κλάδο της οικονομίας αφετέρου δε να είναι σε θέση να ικανοποιήσουν και να διασφαλίζουν ανά πάσα στιγμή την επάρκεια των αποθεμάτων της Χώρας σε φάρμακα.
Β. ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΕΡΙ ΑΥΣΤΗΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΙΝΩΝ ΓΙΑ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΤΩΝ ΠΑΡΟΧΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΜΠΟΡΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΦΑΡΜΑΚΩΝ (η περίπτωση του “Inverse distribution”)
Ποινές παραβατικών συμπεριφορών κατά την εμπορία και διακίνηση φαρμάκων – Προσθήκη παραγράφου στο άρθρο 12 του ν.δ. 96/1973 (Α` 172)
1. Στο άρθρο 12Α του ν.δ. 96/1973 (Α` 172) προστίθεται παράγραφος 5, που έχει ως εξής:
«5. Απαγορεύεται η πώληση και αγορά φαρμάκων από τα φαρμακεία με σκοπό τη συλλογή τους για εξαγωγή. Σε όποιον, παρά την απαγόρευση του προηγούμενου εδαφίου, πωλεί ή αγοράζει φάρμακα από τα φαρμακία με σκοπό τη συλλογή τους προς εξαγωγή επιβάλλεται πρόστιμο ύψους εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ έως ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, σωρευτικά με τις λοιπές προβλεπόμενες κυρώσεις και σε περίπτωση επανάληψης της παραβάσεως το αδίκημα διώκεται ποινικά και τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός (1) έτους και χρηματική ποινή …………… Στα νομικά πρόσωπα, ως αυτουργοί και συνεργοί των άνω αδικημάτων θεωρούνται, εφόσον με οποιαδήποτε πράξη ή παράλειψη συντέλεσαν στην τέλεσή τους, τα φυσικά πρόσωπα που ορίζονται στο άρθρο 80 του Ν. 5124/2024 (ΚΦΔ). Επιπλέον, σε περίπτωση υποτροπής, σε σχέση με τους εμπλεκόμενους παραγωγούς ή αντιπροσώπους ανακαλείται η άδεια κυκλοφορίας του προϊόντος στο οποίο αφορά η παράβαση, προκειμένου δε περί εμπλεκόμενου φαρμακοποιού ανακαλείται η άδεια ασκήσεως επαγγέλματός του, και σε σχέση με την εμπλεκόμενη φαρμακαποθήκη ή άλλη επιχείρηση χονδρικής πώλησης φαρμάκων ανακαλείται η άδεια χονδρικής πώλησης φαρμάκων για τρία (3) έτη».
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Σκοπός της προτεινόμενης ρύθμισης είναι η επέκταση του πλαισίου των προβλεπομένων ποινών και κυρώσεων και επί παραβατικών συμπεριφορών που σχετίζονται με το σύγχρονο φαινόμενο του “inverse distribution”, σύμφωνα με το οποίο επιτήδειοι κυρίως από τον χώρο του χονδρεμπορίου αγοράζουν από τα φαρμακεία, είτε με τη συναίνεση είτε με την άγνοια του φαρμακοποιού, και έπειτα εξάγουν τα σκευάσματα προκαλώντας στρεβλώσεις στην εγχώρια αγορά του φαρμάκου. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αντανακλούν την ισχυρή βούληση και αποφασιστικότητα του νομοθέτη να τεθεί οριστικό τέλος σε τέτοιου είδους παραβατικές συμπεριφορές, οι οποίες κλονίζουν την εμπιστοσύνη των πολιτών στο εθνικό σύστημα παροχής φαρμάκων και οδηγούν αναπόδραστα στο φαινόμενο της «τεχνητής» έλλειψης μεγάλης γκάμας φαρμάκων από την εγχώρια αγορά.
Οι προτεινόμενη ρύθμιση καταδεικνύει ότι προτεραιότητα της Πολιτείας είναι να παταχθούν τέτοιες βλαπτικές και παράνομες δραστηριότητες οι οποίες συνιστούν εθνική κλοπή και ως εκ τούτου η υιοθέτηση αυστηρών μέτρων και ποινών καθίσταται μονόδρομος για την εξομάλυνση της αγοράς με επάρκεια φαρμακευτικών προϊόντων και την κατ’ επέκταση εξυγίανση του χώρου της υγείας καθώς και την προάσπιση των δικαιωμάτων των ασφαλισμένων πολιτών.
Είμαστε στη διάθεσή σας για όποια διευκρίνηση ή συζήτηση προς ανταλλαγή απόψεων.
Με εκτίμηση | ||
Για την Ο.Σ.Φ.Ε Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. Μπιρλιράκης Βασίλειος | Για τον Π.Σ.Φ. O Πρόεδρος του Δ.Σ. Σκυλακάκης Θεόδωρος |