Το προσχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου που έδωσε η τρόικα σιην κυβέρνηση προτου φύγει από την Αθήνα

Νυστέρι στις υπηρεσίες Υγείας!
ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗ των ασφαλισμένων σης ιδιωτικές υπηρεσίες Υγείας, τις οποίες σημειωτέον επιλέγει η πλειονότητα των πολιτών παρά τη συμμετοχή που αναγκάζονται να καταβάλουν παρακάμπτοντας έτσι τις δημόσιες ουρές, βάζει από το ερχόμενο έτος το υπουργείο Υγείας. Οπως περιγράφεται στο σχέδιο του Μνημονίου, το υπουργείο Υγείας δεσμεύεται ότι έως τον Ιούνιο του 2017 θα έχει έτοιμο προς εφαρμογή ένα σύστημα e παραπομπών στη δευτεροβάθμια φροντίδα υγείας (δηλαδή, στα ιδιωτικά νοσοκομεία και διαγνωστικά κέντρα). Ετσι, το αργότερο έως τον ερχόμενο Οκτώβριο θα μπει φρένο στην ελεύθερη επιλογή των ασφαλισμένων, οι οποίοι όπως προκύπτει από τα διαθέσιμα στοιχεία επιλέγουν κατά 90% τα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα για να υποβληθούν σε εξετάσεις, δεδομένου ότι στις δημόσιες δομές οι λίστες αναμονής είναι αποθαρρυντικές. Ετσι, από το νέο έτος οι ασφαλισμένοι δεν θα μπορούν να κλείσουν ραντεβού στον ιδιωτικό κλάδο (είτε για προγραμματισμένη επέμβαση είτε για διεξαγωγή εξετάσεων), αν προηγουμένως δεν έχουν λάβει σχετική έγκριση.
Μάλιστα, όπως αναφέρεται στο σχέδιο του Μνημονίου, προτεραιότητα για την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων θα δίνεται στις δομές του Πρωτοβάθμιου Εθνικού Δικτύου Υγείας (ΠΕΔΥ) και στα δημόσια νοσοκομεία. Συνεπώς, ανάλογα με τις δυνατότητές τους (προϋπόθεση είναι να έχει ολοκληρωθεί η χαρτογράφηση και αξιολόγηση των δημόσιων υποδομών, των εξειδικευμένων υπηρεσιών τους και του εξοπλισμού τους), τον χρόνο αναμονής που χρειάζεται για τη διεξαγωγή των εξετάσεων ή της επέμβασης και εφόσον οι ασφαλισμένοι δεν μπορούν να κλείσουν εκεί ραντεβού, τότε μόνο θα δίνεται πράσινο φως για πρόσβαση στον ιδιωτικό τομέα. Οπως σημειώνεται, η πρόοδος στην εφαρμογή του μέτρου θα αξιολογείται κάθε τρεις μήνες.

ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ
Στο μεταξύ, στο ίδιο σχέδιο δίδεται ιδιαίτερη έμφαση και στο φάρμακο, με πάγια στόχευση την αύξηση της διείσδυσης των γενοσήμων (αντιγράφων) φαρμάκων στην ελληνική αγορά. Σε ό,τι αφορά τα νέα καινοτόμα φάρμακα, ζητείται να εισαχθούν συμφωνίες όγκου τιμής και επιμερισμού κινδύνου για περαιτέρω εκπτώσεις στις τιμές τις οποίες καλείται να διαπραγματευτεί η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης.

Μια φράση στη σελίδα 2 του επικαιροποιημένου Μνημονίου αποτελεί έναν από τους χειρότερους εφιάλτες της κυβέρνησης. Αφορά στην απαίτηση ψήφισης πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων μόνιμου χαρακτήρα προκειμένου να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ όχι μόνο το 2018, αλλά και καθένα από τα επόμενα χρόνια έως και το 2020.

Αν οι δανειστές επιμείνουν έως το τέλος σε αυτή τους την απαίτηση, την οποία τροφοδοτεί η επιμονή του ΔΝΤ σε προκαταβολικά μέτρα για να βγαίνουν τα νούμερα, η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης μπορεί να έχει ακόμα πολύ δρόμο μπροστά της. Πολύ περισσότερο δε αν περάσει η συνταγή του ΔΝΤ για νέα μείωση αφορο λογήτου και καταβαλλόμενων συντάξεων.

Στο τραπέζι ΑΜΕΣΗ ΠΡΟΣΛΗΨΗ συμβούλων για τις νέες ιδιωτικοποιήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή τη ΔΕΗ, τα ΕΛΠΕ, τη ΔΕΠΑ, την ΕΥΔΑΠ, την ΕΥΑΘ, το 5% του ΟΤΕ και το 30% του διεθνούς αερολιμένα Ελευ θέριος Βενιζέλος, συγκαταλέγεται στα προαπαιτούμενα της συμφωνίας με τους δανειστές. Στην ίδια λίστα συγκαταλέγονται η υποχρέωση για κατασκευή και λει τουργία έξι νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό (Βενέτικο, Θεσσαλονίκη, Αλιάκμονας, Ασπροβάλτα, Καβάλα, Στρυμονικό), το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας για το Ελληνικό ώς τον Ιούνιο του 2017, καθώς και η αλλαγή της νομοθεσίας για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Το προσχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου (με ημερομηνία 22 Νοεμβρίου, όταν και αναχώρησε από την Αθήνα το κουαρτέτο), το οποίο έχουν στη διάθεση τους ΤΑ ΝΕΑ , αποκαλύπτει το μέγεθος των πολιτικών δυσκολιών με τις οποίες έχει έρθει αντιμέτωπη η κυβέρνηση. Στην απαίτηση για αύξηση των ομαδικών απολύσεων από το 5% στο 10% και στην άρνηση της επαναφοράς των συλλογικών διαπραγματεύσεων που αποτελούν κόκκινο πανί έρχονται να προστεθούν μια σειρά από μέτρα μικρότερου πολιτικού κόστους, αλλά όχι ανεπαίσθητα, όταν το αφήγημα έως τώρα ήταν ότι έχουμε τελειώσει με τα φορομέτρα και τα μαχαίρια στις παροχές.

ΣΦΙΓΓΟΥΝ TO ΖΩΝΑΡΙ.
Το επίδομα θέρμανσης, το οποίο κόπηκε ήδη μια φορά από τα 210 στα 105 εκατ. ευρώ (πέρυσι), μπαίνει και πάλι στον κόφτη. Το 2018 θα πρέπει να έχει περιοριστεί σε 53 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, προβλέπεται κατάργηση φοροαπαλλαγών με στόχο εξοικονομήσεις 155 εκατ. ευρώ, μεταξύ των οποίων και διαγραφή της έκπτωσης των ιατρικών εξόδων στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων. Η προσπάθεια εξεύρεσης πρόσθετων εσόδων για να κλείσουν οι δημοσιονομικές τρύπες φτάνει μέχρι του σημείου της κατάργησης ακόμα και της έκπτωσης 1,5% κατά τον υπολογισμό της μηνιαίας παρακράτησης φόρου εισοδήματος για μισθωτούς και συνταξιούχους. Μάλιστα, όπως προκύπτει από το προσχέδιο της συμφωνίας, η εφαρμογή του μέτρου προβλέπεται να γίνει από το 2017. Η εφαρμογή του μέτρου θα σημάνει μια ακόμα μικρή περικοπή των μηνιαίων αποδοχών μισθωτών και συνταξιούχων. Στα παραπάνω μέτρα, εκτός από τα εργασιακά, η κυβέρνηση έχει συναινέσει. Τα εργασιακά όμως και το θέμα των μέτρων της οι ιδιωτικοποιήσεις Σε επίπεδο εσόδων, ο στόχος για την τριετία 2016 2018 παραμένει στα 5,8 δισ. ευρώ (εκ των οποίων τα 2,2 δισ. ευρώ για το 2017), ενώ προαπαιτούμενο είναι και η επιλογή του Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου, καθώς επίσης η επιλογή ώς τον Μάρτιο του 2017 του ΑΣ της ΕΑΗΣ (μιας εκ των θυγατρικών του με χαρτοφυλάκιο τις ΔΕΚΟ). ΗΛΕΚΤΡΟΣΟΚ. Στα ενεργειακά, το κείμενο αφήνει ανοικτό το σενάριο πώλησηςτου 100% του ΑΑΜΗΕ εντός του 2017, εφόσον το σχέδιο για την απήσχισή του από τη ΔΕΗ δεν καταστεί δυνατό να ολοκληρωθεί έως τον προσεχή Μάρτιο. Στο ζήτημα των υποχρεωτικών δημοπρασιών πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, το κείμενο επιβεβαιώνει τους φόβους της ΔΕΗ για διάθεση μεγαλύτερων ποσοτήτων ισχύος προς τρίτους. Κρατά παράλληλα ανοικτό το σενάριο της πώλησης μονάδων αν τον Ιούνιο του 2018 διαπιστωθεί ότι το εργαλείο των δημοπρασιών δεν έχει οδηγήσει στη συμφωνημένη μείωση των μεριδίων της ΔΕΗ. Το κείμενο προβλέπει ότι η επόμενη δημοπρασία για ποσότητα ενέργειας 12% θα γίνει τον Ιανουάριο του 2017, ενώ για το 8% που διατέθηκε σε τρίτους στην πρώτη δημοπρασία του 2016 αναφέρει ότι θα επαναδιατεθεί τον Σεπτέμβριο του 2017, με βάση αναθεωρημένη τιμή εκκίνησης. διετίας 2019 20, προκειμένου να επιτυγχάνεται πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, παραμένουν ακόμα ανουπά.

ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ.
Σε σχέση με το πρώτο σχέδιο Μνημονίου, το οποίο παρέδωσαν οι δανειστές στις 18 Νοεμβρίου, η δεύτερη απόπειρα συμφωνίας έχει μηδενικές διορθώσεις όσον αφορά τους δημοσιονομικούς στόχους. Πηγές του οικονομικού επιτελείου έχουν αναφέρει ότι οι επικεφαλής του κουαρτέτου δεν είχαν εξουσιοδότηση να διαπραγματευτούν μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα, όπως επιδιώκει η ελληνική κυβέρνηση. Στο κεφάλαιο όπου περιγράφονται οι αλλαγές στα εργασιακά, ωστόσο, το επι καιροποπιμένο κείμενο αποκαλύπτει ένα ατελείωτο γράψε σβήσε, το οποίο όμως δεν έχει οδηγήσει σε τίποτα περισσότερο από το στρογγύλεμα διατυπώσεων. Μια νέα προσπάθεια προσέγγισης βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Με βάση τα δεδομένα του προσχεδίου, οι δανειστές επιμένουν σε: 1. Αύξηση του ποσοστού των ομαδικών απολύσεων από το 5% στο 10%. 2. Κατάργηση της διοικητικής έγκρισης των ομαδικών απολύσεων. Η σχετική εξουσία μεταβιβάζεται στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας, στο οποίο μετέχουν με ίση εκπροσώπηση κράτος, εργαζόμενοι και εργοδότες. Το Συμβούλιο αυτό όμως δεν θα μπορεί να απορρίπτει ομαδικές απολύσεις, παρά μόνο θα ελέγχει την τήρηση της νομιμότητας. Αν μάλιστα το Συμβούλιο διαπιστώνει ότι τηρήθηκαν οι διαδικασίες ενημέρωσης και διαβούλευσης, οι απολύσεις θα μπορούν να γίνουν νωρίτερα από το προβλεπόμενο τρίμηνο. 3. Ψήφιση διάταξης με την οποία θα ορίζεται ότι παραμένουν σε αναστολή τόσο η αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης αναφορικά με τις συλλογικές διαπραγματεύσεις όσο και η επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων 4. Αύξηση από τις 24 στις 48 ώρες της περιόδου προειδοποίησης για την πραγματοποίηση απεργίας. 5. Διαδικασίες εξπρές για την έκδοση δικαστικών αποφάσεων όχι μόνο αναφορικά με τη νομικότητα της απεργίας αλλά και της απόφασης των εργοδοτών να μην καταβάλλουν αμοιβή στους μη απεργούς, εφόσον εξαιτίας της απεργίας δεν μπορούν να εργαστούν (λοκάουτ). Στο αίτημα της κυβέρνησης για επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων προβλέπεται παραπομπή σε μια επιτροπή. Ορίζεται ότι θα συγκροτηθεί ειδική ανεξάρτητη γνωμοδοτική επιτροπή η οποία έως τον Ιούνιο του 2017 θα παραδώσει πόρισμα αναφορικά με έναν ενδεχόμενο επαναπροσδιορισμό του πεδίου εφαρμογής της υποχρεωτικής διαιτησίας με σκοπό την προώθηση ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων.

ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΣ.
Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν πάντως ότι στο πεδίο των εργασιακών επιδιώκεται ένας συμβιβασμός. Συνθετικά αυτού θα μπορούσαν να είναι, σύμφωνα με ορισμένες πηγές, μια υπαναχώρηση από την ελληνική πλευρά στο μέτωπο των ομαδικών απολύσεων με παράλληλη υπαναχώρηση της πλευράς των δανειστών στην επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Προς αυτή την κατεύθυνση άλλωστε έδειξε με τις δηλώσεις του στην Αθήνα και ο κοινοτικός επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί.

ΤΑ ΝΕΑ 01/12/2016